Walvissen en Zand - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu Walvissen en Zand - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu

Walvissen en Zand

Door: Erik-Jan en Fleur

16 September 2004 | Australië, Hervey Bay

Hervey Bay, het episch centrum voor Hump Back Wales en de overtochten naar de grootste hoop zand in deze wereld, Fraser Island.

Zondag zijn we aangekomen op onze camping bij Hervey Bay. We hebben ingecheckt en hebben ons wat luxe toebedeelt. Een staanplaats met en suite badkamer, we hebben dus onze eigen prive douche/wastafel en toilet direct twee stappen naast de campervan.

Dezelfde dag nog lekker wezen zwemmen in de zee en onze toch naar de walvissen geboekt voor de volgende dag.

Maandagmiddag vertrokken we na eerst heerlijk uitgeslapen te hebben. Hervey Bay is het centrum voor de Hump back wales, ze komen de baai in om uit te rusten en om de jonge kalven te voeren, deze drinken tot zo'n 600 liter vette melk per dag.

Begin september is de perfecte tijd want er zijn nog veel mannetjes en de eerste vrouwtjes met jongen arriveren ook, het walvisverkeer is dus op zijn hoogtepunt.

Met dit vooruitzicht moest het dus wel goed gaan, maar dat deed het niet. Het was niet goed maar GIGA!!! Na een poosje varen konden we de eerste tekenen zien.

Het was een vrouwtje met een kalf dat zeer fanatiek werd achtervolgd door drie zeer grote mannen die wouden paren. De mannen begonnen te knokken en wij konden alles zien. Het vrouwtje kwam om veiligheid te zoeken voor haar kalf zeer dicht bij de boot, tot op ongeveer 2 meter en dan is zo'n walvis van 15 meter toch wel ERG GROOT!

De mannetjes cirkelden eromheen, maakten kabaal, beukten op elkaar in, kwamen met zeer grote snelheid uit het water en wat niet meer, zelfs de bemanning was diep onder de indruk.

's Avonds hebben we meteen een driedaagse tocht naar Fraser Island geboekt. We hebben gekozen voor het King Fiser Resort met overdag guided tours door officiele rangers.

Maandagochten kwamen we na een half uur varen aan en begon meteen onze eerste tour. We gingen naar een zoetwatermeer met mooi helder water voor een frisse duik. Daarna gingen we een bushwalk maken door de bossen van ongeveer een uur. Daarna hadden we een heerlijke lunch en gingen we naar lake Mc Kenzie, het grootste meer met super wit zand en heel erg blauw water. Je waant je meteen op een tropisch eiland. Na een verdere rondrit zijn we na onze kamer gegaan.

Volgende dag zijn we het eiland al "kameel" rijdend overgestoken om naar het 75 mile beach te gaan. Op Fraser Island zijn alleen maar zandpaden die de nodige bulten en hobbels hebben, rijden is dus niet een echte luxe, maar het maakt de ervaring des te mooier.

De bestemming waren de champagne pools bij de kust. Dit is de enige plek waar je veilig in zout water kunt zwemmen. Bij Fraser Island zitten een aantal broedplaatsen van haaien en de wateren wemelen er dus van die vriendelijke jongens. De champagne pools worden door rotsen afgeschermd van de zee. De golven slaan echter wel over de rotsen en veroorzaken wit water met allemaal luchtbelletjes, oftewel champagne / cq een bubbelbad.

Daarna gingen we door naar Indian head, de enige echt grote rotsformatie die een mooi uitzicht geeft op de zee. Het was wel even een klimmetje naar boven maar die was zeker de moeite waard. We hebben vele dolfijnen gezien, een grote manta ( zwarte platvis van 5 meter breedte ) pijlstaartroggen van 2 meter, grote tonijnen, scholen vis, walvissen en een schildpad.

De naam Indian head komt van Thomas Cook himself. In zijn tijd werden alle zwarte mesen indianen genoemd en hij zag op deze rots aboriginals toen hij langsvoer met zijn schip. Hij was echter niet de eerste Europeaan die hier was. In de aboriginal kampen zijn Hollandse pijpen gevonden die met CO2 datering meer dan 100 jaar ouder zijn dan de "ontdekking" door Thomas Cook.

Op de terugweg op het strand zagen we onze derde dingo, op de heenweg hadden we er al twee kort in het bos gezien. Deze liep echter mooi op het strand en we konden dan ook goed foto's nemen. De dingo's lopen veel op het strand om bij vissers en kampeerplaatsen afval en eten te zoeken / stelen.

Daarna hebben we besloten om de tweede dag op een zeer bijzondere manier af te sluiten. Een rondvlucht per vliegtuigje die opstijgt en land op het strand. We hebben ongeveer 20 minuten in de lucht gevlogen en dit gaf een zeer mooi beeld van het hele eiland en alle meren. Zo was er bijvoorbeeld een meer in de vorm van een vlinder en een boomerang.

De volgende dag hebben we nogmaals een aantal meren bezocht en een grote wandeling gemaakt door het tropische regenwoud van Fraser Island. Ook zijn we bij de enige plek ter wereld geweest waar je in een blik een woestijn ( zandverstuiving ), zoetwatermeer, tropisch regenwoud en de zee ziet. Daarna moesten we helaas terug naar het vaste land met de veerboot.

Nu zijn we vanavond nog een nachte in Hervey Bay om daarna morgenvroeg meteen te gaan rijden naar de White Sunday Islands.
We weten niet zeker of we dat in een keer redden maar anders stoppen we onderweg voor een nachtje. Daarna gaan we drie dagen zeilen door deze eilandengroep met vele onbewoonde eilanden en witte stranden.

Bedankt voor al jullie leuke reacties op de website en tot de volgende keer.

Erik-Jan en Fleur

• 16 September 2004 - 10:58

Judith:

Hee Erik Jan en Fleur,

Hier zit ik dan in de pauze even jullie website te bekijken. Leuke verslagen zeg. Ik krijg helemaal zin in vakantie als ik het zo lees. Super zeg die dieren enzo.
    Ik denk dat ik ze maar denkbeeldig meeneem naar mijn vakantiebestemming in Limburg volgende week! Ha ha ahahahaah!!!! = )
    Ik hou jullie site in de gaten. Veel plezier nog!

Groetjes Judith uut Kamp'm

• 16 September 2004 - 18:06

Remko:

LEUK om jullie verhalen te lezen. Erg INDRUKWEKKEND.
    Nog veel plezier DOWN UNDER.
    Groet uit Kaapstad.

• 16 September 2004 - 19:41

Pa En Ma Dekker:

Erik Jan en Fleur,
    Wij lezen elke keer met plezier jullie reisverslagen en genieten met jullie mee, ik geloof dat wij volgend jaar daar maar eens even moeten gaan kijken.

De groeten en tot het volgende verslag.

• 16 September 2004 - 22:02

Amedé En Dory:

Wat indrukwekkend, klinkt echt te gek!
    Goeie reis naar de White Sunday Islands.
    Groetjes!

• 17 September 2004 - 12:05

Angela:

Hey.
    T klinkt echt super hoor!!!! Have fun nog daro, lees het wel weer!!!!

• 17 September 2004 - 12:25

Joop En Hennie:

Fleur en Erik Jan
    wat weer een belevenis
    Als ik zo lees wonen we echt verkeerd
    Maar je Vader en Moeder willen er ook een keer naar toe.
    Misschien wel een Fam trip hahahahah lol
    Zal ze het eens voorstellen
    Wie weet
    Een goede aankomst in Whiite Sunday islands
    Geniet ook van het zeilen Groetjes van Joop en Hennie

• 17 September 2004 - 17:21

Gerben:

Hé ozzies, klinkt allemaal erg goed, vooral die walvissen! Wel jammer dat jullie de Blue Mountains geskipped hebben.. Geniet van de zeiltocht en de super witte stranden!

Gr. Gerben

• 17 September 2004 - 19:16

Merel En Jacqueline:

Waaaaaaaauw wat een mooie dingen heb jullie gezien! Het geluk is aan jullie zijde. Wij zijn wel jaloers hoor! Dit(natuur/dieren) kan niemand jullie meer afnemen en kan je als je terug bent nog lang op teren. Lekker genieten (niet te snel gaan he?!)!
    Abrazo

• 17 September 2004 - 19:23

Henk En Lenie:

hoi Fleur en Erik-Jan.
    Geweldig wat jullie allemaal al gezien en gedaan hebben.
    Jullie hebben met de camper ook al de nodige KM gemaakt (hoeveel?)
    Rust maar weer een beetje uit tijdens de zeiltocht. Geniet er verder van en doe voorzichtig. Veel liefs van Henk en lenie.

• 17 September 2004 - 20:53

Leo, Wikke, Sandra & Monique Vermeij:

Hoi Erik Jan & Fleur,

We hadden vandaag je vader aan de telefoon en vertelde van je website. Natuurlijk hebben we hem gelijk even opgezocht. Heel veel plezier nog daar zo ver weg en als jullie terug zijn komen we zeker een keer naar Kampen om de foto's te bekijken.

Groetjes,
    Leo, Wikke, Sandra & Monique.

• 18 September 2004 - 12:17

Ria Jansen:

Wat een geweldige ervaring,
    ik zou zo bij jullie in de camper willen springen en een paar weken meeliften.
    jammer,het kan niet.
    nog heel veel fijne weken of maanden,geniet er van en ook van elkaar,dit is de mooiste Huwelijks reis die jullie je wensen kunnen.

Ga zo door groetjes Ria

• 20 September 2004 - 18:03

Harm En Mirjam:

Hoi luitjes,

Alles goed in Australie? Genieten jullie er nog van? Het begint in Nederland al echt herfst te worden... brrrr.... regen en wind!
    Doen jullie rustig aan! Heel veel plezier daaro...

We horen wel weer een keer wat van jullie!

Groetjes,
    Harm en Mirjam