Keora ( = hallo ) - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu Keora ( = hallo ) - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu

Keora ( = hallo )

Door: Erik-Jan en Fleur

15 Oktober 2004 | Nieuw Zeeland, Nelson

Na ons bezoek aan de grotten in Waitoma moesten we helaas eerst even terug naar Auckland. Dat was ongeveer 3 uur rijden. De reden was dat we ons niet langer verplaatsten in een auto maar meer in een stoomboot. Op een dag rijden ging er 2 liter smeerolie doorheen wat nogal wat rookwolken veroorzaakte.

Na een snelle omruiiling, de nieuwe auto stond al volgetankt klaar en twee gratis dagen autohuur zijn we snel naar Rotorua gereden. Het hart van de Maori cultuur en vulkanische activiteit.

's Morgen zijn we naar het "burried village" gegaan. Dit was het oorspronkelijke dorp dat tijdens een vulkaan uitbarsting is bedolven onder as en stenen.

's Middags zijn we lekker gaan weken bij de polinesische spa. Met baden tot 42 graden warm met verschillende soorten vulkanisch en medisch gezonde wateren.

's Avonds was het tijd voor een stuk Maori cultuur. We hadden gekozen voor een hangi inclusief bezoek aan een Maori dorp & cultuur show. Een hangi in een ondergrondse oven waarbij met zeer hete stenen al stomend het eten gaar wordt gemaakt in een proces van 3 a 4 uur. In de Hnagi gaan vlees, groenten en desert en alles wordt afgedekt met gras en aarde.

De binnenkomst van het dorp was indrukwekkend met een uitdagingsdans en daarna een presentatie in het dorp van verschillende dansen, kunsten en spellen.

Alle spelletjes die vroeger werden gedaan door de Maori jongens waren gericht op oog / hand coordinatie, lenigheid van de gewrichten, ontwikkeling van de spieren en lichaamscoordinatie. De Maori waren krijgers en vroeger werd er bijna om alles gevochten, hier was ook de gehele samenleving op ingericht.

De cultuurshow met dans, uitleg over de samenleving en muziek was erg mooi en zag er authentiek uit. Daarna was er het eten en dat was ronduit goed.

Al met al was het een enerverende avond die ons zeer goed is bevallen. Na de terugrit met een busbestuurder die de stemming er goed inhield was het 23.00 uur tijd om naar bed te gaan.

De dag erop hebben we nog Hell's Gate bezocht. Dit is het meest actieve gebied met veel kokende poelen van modder en zwavelwater.

Ondanks onze verkoudheid kun je overal in Rotorua ruiken dat je in een vulkanisch gebied zit. De rotte eieren ruik je meteen zodra je de deur van je auto of cabin opendoet. Is wel leuk voor de sfeer, maar soms ......

Hierna zijn we naar Lake Taupa gereden, het grootste meer van Nieuw Zeeland. Bij het lake zitten ook de Huka Falls, een smalle kloof waar per seconde ongeveer 300.000 liter doorheen wordt geperst. Dit gaat met veel geweld en is erg indrukwekkend.

Verder zijn we bij een forellenstation geweest. Hier kon je in de beek de forellen zien zwemmen (tot 60 cm), en via een raam onder water kon je ze mooi in de stroming zien liggen.

Toen we doorreden kwamen we op een kleine landweg nog in een keer een stuk of 40 koeien tegen. Nadat de hond van de boer ze van de weg had gejaagd konden we doorrijden.

Daarna zijn we in twee etappes naar Wellington gereden. We hebben het nieuwe museum Te Papa bezocht dat vooral op het gebied van de Maori een mooie presentatie had. Voor de rest kon je zien dat het een modern museum was, zeer onoverzichtelijk en erg druk. Iemand had zich op de tekentafel mogen uitleven maar niet echt nagedacht over helderheid.

De tweede dag hebben we niet veel gedaan, het was rotweer, we hebben alleen wat boodschapjes gedaan. Ook hebben we weer een CD met foto's op de bus gedaan, met een goede week moeten er dus weer nieuwe foto's op de site staan.

We zijn nu net aangekomen op het zuid eiland. We zitten in Richmond, vlakbij Nelson. Het regent nu nog pijpestelen. Morgen gaan we, als het weer beter is, naar het Abel Tasman nationaal park.

Tot later en tot mails,

Fleur & Erik-Jan

• 15 Oktober 2004 - 16:53

Gerben & Sonja:

Hoi vakantiegangers! Jammer van het weer )-; . Het is hier droog, maar koud (winterjas weer). Hebben jullie niet de mooiste dagloop op het Noordereiland gelopen? Veel plz in Queenstown!

• 17 Oktober 2004 - 12:21

Remko:

Veel plezier op het zuid eiland. Ik zal nu meteen jullie volgend verslag lezen.
    Groeten uit Kaapstad

• 18 Oktober 2004 - 20:43

....................:

Heb een nieuwe hobby: vissen, ze facineren me erg, kan de hele dag naar ze kijken. Heb ook nog een nieuwtje: heb 5 half broers en zussen en 3 lijken er om mij!!! woef woef, Sacha