Nieuw Zeeland vervolg - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland vervolg - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland vervolg

Door: Erik-Jan en Fleur

28 Oktober 2004 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Hoi daar, hier weer een verslag van onze activiteiten in NZ.

We hebben veel gezien en veel gedaan.

Wat dachten jullie van een ski dive! In wanaka, met prachtige besneeuwde toppen, een mooi bergmeer en helderblauwe lucht. We hadden die dag eigenlijk helemaal niks gepland, we zouden lekker luieren en hadden ook helemaal geen ski dive op de planning staan. Maar we werden wakker, keken naar buiten en hadden beide meteen het idee dat dit een ideale dag.

Na een korte instruktie gingen we de lucht in. 12000 feet, bijna 4000 meter, en dat is hoog. Na de go gingen we kort na elkaar uit het vliegtuig uit, vastgestript aan onze instructeur. Na ongeveer 45 seconden vrije val met 200 kilometer per uur opende de parachute. Dan is het ineens helemaal rustig en vredig, wat een verschil. De vrije val was echt kikken, daar kan geen lullige bungee jump van 100 meter tegen op, YES!

Na een minuut of 6 aan de parachute stonden we weer veilig op de grond en was het eigenlijk veels te snel afgelopen.

De gletchers tijdens onze reis hebben we niet met de helicopter bezocht. Voor 8 minuten vliegen en een uur rondlopen vroegen ze 350 dollar, vonden we niet het geld waard. We hebben ze wel bekeken van onderaf en zijn toen doorgereden, dat was ook mooi.

Raften, waar anders dan in Queenstown. Op de Shot Over river met een aantal flinke grade 4 versnellingen. Het water was fris, maar niet echt koud, 10 graden. Erik-Jan heeft zelf nog een stuk gezwommen in de rivier nadat hij vrijwillig overboord was gesprongen. Twee andere dames aan boord werden erin gegooid, Fleur hield zich daarna goed vast maar heeft Erik-Jan wel weer uit het water geholpen :-)

Daarna hebben we centraal Otago bezocht, vroeger de plek van goud en nu van de wijn. In een grot bij een wijnhuis hebben we verschillende wijnen geproefd en ook nog lekkere soorten kaas. Was erg leuk, leerzaam en lekker!

De Milford Sound is erg prachtig, zowel de weg ernaartoe als de sound zelf. We hebben een cruise gedaan met een kleine boot we zijn helemaal tot aan het einde van de baai gevaren. De watervallen waren alleen wat rustig want er was een periode van droogte. Het had al 10 dagen niet geregend en dat is lang als je nagaat dat het gemiddeld meer dan 200 dagen per jaar regent. Onderweg zagen we pinquins in het water en zeehonden.

De natuur is echt heel mooi, met kliffen die 1500 meter recht omhoog gaan vanuit de zee. Alle heuvels zijn helemaal groen met een sub tropisch regenwoud.

Na een dagje lekkere rust en een heerlijk diner 's avonds was het de volgende dag tijd voor de Doubtfull Sound. Nog mooier, minder druk ( 2 boten in de hele baai ) en aparter.
Eerst een uur met een boot over een zoetwatermeer, daarna met de bus 200 meter onder de grond naar een waterkrachtcentrale, en daarna 30 kilometer door de wildernis naar het begin van de baai. Deze is 40 kilometer lang.

Met een kleine snelle boot met 12 gasten was het lekker intiem en kon de kaptein zonder microfoon zijn verhaal doen. Het weer was mooi, het had 's nachts flink geregend en er waren overal kleine en grotere watervallen.
Aan het uiteinde van de baai was een grote zeehondenkolonie van enkele honderden dieren. We kwamen met de boot heel dicht bij. Ook waren er zeer zeldzame geeloog pinquins.

Op de terugweg kwamen we ook nog als ultiem toetje een hele school dolfijnen tegen die met de boot meezwommen. Ook waren er jonge dolfijnen. Dit was natuurlijk helemaal top!

Al met al hebben we de afglopen dagen heerlijk genoten; gletchers, parachutespringen, raften, wandelen, wijngaarden en goudvelden, Milford Sound en de Doubtfoul Sound, het was allemaal top.

Tot later en we hopen dat Gerben en Sonja ook weer tevreden zijn na dit bericht.

• 28 Oktober 2004 - 14:04

Joop En Hennie:

Het is prachtig om het te lezen .Wat jullie gedaan hebben. Ik vind het allemaal wat eng.Maar geniet er nog even van Want de tijd dringt.en alles wat je kunt doen moet je niet laten. Heel veel plezier samen.

• 28 Oktober 2004 - 17:18

Sonja & Gerben:

We zijn zeker tevreden, maar zo veel mooie ervaringen in 1 mailtje is wel een beetje veel van het goede (-: . Stoere foto van Fleur! De speedboot in Queenstown hebben jullie wel gemist?! Welk land is nu volgens jullie mooier? Veel plz. nog!

• 28 Oktober 2004 - 18:30

Simon:

hi heb net jullie laatste foto's bekeken. waanzinnig gaaf. Vet cool zouden mijn kids zeggen. ben erg benieuwd naar de verhalen. zie jullie over 3 weken.
    doei

• 28 Oktober 2004 - 19:12

Henk En Lenie:

Nou zo te lezen is Nieuw Zeeland ook zeer de moeite waard, wat een geweldige ervaring.
    Werkt het weer ook een beetje mee?
    Geniet nog van de laatste weken. Veel liefs van ons.

• 28 Oktober 2004 - 19:16

Erik En Suzan:

Dat was zeker super spannend, het moment dat je uit het vliegtuig moet springen. oeiiiiiii
    En dan weer totdat de parachute opengaat.aaaaaiiiii
    GAAF HOOR....

• 29 Oktober 2004 - 07:05

Inge En Michiel:

Ongelofelijk wat een avonturen beleven jullie zeg! Dit zullen jullie de rest van jullie leven niet meer vergeten. Maar inderdaad, de tijd dringt dus geniet nog maar lekker van jullie vrijheid, de natuur, het landschap en van elkaar!
    Doe voorzichtig. Veel liefs van ons!

• 30 Oktober 2004 - 14:47

Remko:

Mooi hoor wat jullie nu weer hebben meegemaakt.
    Nog veel plezier en weer de groeten uit Kaapstad.

• 30 Oktober 2004 - 23:13

Ria Jansen:

Ik heb jullie avonturen gelezen,stond een beetje achter omdat ik een paar weken in Spanje verbleef.
    Wat een geweldige foto's en verhalen,zou zo een stukje met jullie mee willen gaan.
    Geniet er nog van zolang het nog kan en vanaf nu volg ik het weer op de voet.
    In Spanje heb ik helaas geen computer meer,zodoende mijn late reactie.
    Veel liefs van Ria

• 02 November 2004 - 08:28

Geerling:

Geweldig die mooie ervaringen die jullie hebben opgedaan. Geniet er nog maar van. Tot ziens bij de voetbal want zonder jou erikjan gaat het duidelijk niet goed met Dos. groetjes en nog veel plezier

• 02 November 2004 - 19:25

Wouter, Melanie En Ox:

Zo te zien en te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin.
    Leuk om die verhalen zo te lezen.
    Kunnen we ook een beetje mee genieten van de leuke dingen die jullie doen.
    Geniet ervan en maak er nog een leuke tijd van.

• 05 November 2004 - 08:00

Riëtte En Nils-Erik:

Wat een geweldige reis! Heel leuk om jullie te kunnen volgen. En Fleur, machtige foto van jou uit dat vliegtuig. We zijn onder de indruk.