Einde zuid eiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu Einde zuid eiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van erikjanenfleurzijnopvakantie - WaarBenJij.nu

Einde zuid eiland

Door: Erik-Jan en Fleur

11 November 2004 | Nieuw Zeeland, Picton

Na onze geweldige dagen in de Milford Sound / Doubtfoul Sound zijn we richting Steward Island gereden. Echter het weer werkte niet mee. Steward Island stond op de planning voor een Kiwi tour. Echter, door het slechte weer was het bijna zeker dat de tour niet door ging en ook waren wij de enige twee mensen die wilden gaan en men wou minimaal 4 mensen hebben. Balen dus.

Daarna zijn we langs de kust omhoog gegaan richting Dunedin. Erg mooie omgeving en veel wildleven. Langs de stranden konden we zeehonden, zeeleeuwen en zeeolifanten zien. Zeeleeuwen zijn best forse beesten en aggressief, je mag niet te dichtbij komen. Erik-Jan was aan het lopen door het gras bij een strand met Fleur achter hem aan. Nadat EJ had gecheckt of de boel veilig was riep hij naar Fleur dat ze kon komen. Door deze schreeuw kwam er ineens op nog geen 5 meter afstand een zeeleeuwenkop omhoog, zijn we toch maar even op een andere plek het strand opgegaan.

Ook hebben we nog even ingebroken in een auto, een Engels stel had de sleutels in de auto laten liggen. De jongen kwam al met een grote steen aanlopen om een ruit eruit te slaan. Ze hadden zo'n achterruit wat je op een kier kon zetten met een klem. Erik-Jan kan altijd nog een tweede beroep nemen als het in de telecom helemaal misgaat. Binnen 5 minuten was het opgelost. Stuk ijzerdraad tussen de raamrubbers door, klem opendrukken, schroef losdraaien zodat het raam verder open kan en even van de ijzerdraad een haak maken om de tas met de sleutels uit de auto te vissen.:-) Ze waren erg blij. Daarnaast heeft Erik-Jan ook nog twee portomonnee's gevonden en ingeleverd in de afgelopen weken.

Dunedin was erg leuk, vooral het schiereiland met geeloog en blauwe pinquins, albatrossen en ook weer zeehonden en leeuwen. We zijn naar een geeloog pinquin kolonie geweest waar je ze tot op een paar meter afstand kon zien. Ze zijn tot 60 centimeter hoogen dat is groot voor een pinquin. De albatrossen waren ook super. Zo superieur ze door de lucht heen scheren met die machtige vleugels. De soort albatrossen bij Dunedin is de grootste soort en het is ook de enige plek in de wereld waar je ze kunt zien op het vast land. met een gewicht tot 9 kilo en een spanwijdte van 4 meter zijn ze echt groot. De grootste vogel ter wereld die vliegt. Gelukkig werden we niet getrakteerd op een witte douche.

Na Dunedin was het tijd voor Akaroa, zwemmen met dolfijnen. En wel Hector dolfijnen, de kleinste ter wereld met een ronde rugvin. Erg nieuwsgierig. Het water was wel koud, 10 graden. Gelukkig hadden we een goed wetsuite. We waren met 10 mensen dus een kleine groep. We hadden onze eigen duikbrillen bij ons en de andere mensen begrepen het niet helemaal. Lagen ze daar in het water zonder de duikbrillen op met dolfijnen die een meter onder hun zwemmen. De dolfijnen kwamen heel dichtbij en maakten oogcontact en draaiden rondjes onder je, vet gaaf!

Vanuit Akaroa was het op naar Kaikoura voor de sperm whales. 18 tot 20 meter grote walvissen met hun beroemde staart uit het water. Deze soort duikt naar een diepte van 1 tot 3 kilometer om te eten en doet dat met een hele mooie beweging waarbij de staart super mooi uit het water komt. Alle foto's die je van walvisstaarten ziet zijn van deze soort (99%). Alleen wij hadden pech, eerst wet de trip gecancelled en de volgende dag was het mistig en het wou het niet opklaren. We zijn wel met de boot naar buiten gegaan, maar geen walvissen. Wel albatrossen op zee en dusky dolfijnen maar de whales hadden er geen zin in. Balen dus. Maar ja, dat is natuur, je kunt moeilijk zeggen zo laat daar .....

Morgen gaan we met de ferry naar het Noord Eiland. Ons laatste bericht zal dan wel vanuit Auckland zijn voordat we helaas terug moeten naar ons koude kikkerland.

• 11 November 2004 - 15:56

Remko:

Ja, de natuur is niet altijd te beinvloeden.
    Al zou je dat soms wel willen. Nog prettige dagen.
    Groet uit Kaapstad, 28graden.

• 11 November 2004 - 17:01

Pa En Ma Dekker:

Blijf genieten van deze laatste dagen, ik heb van-
    maddag het gras voor het laatst gemaaid, en wij zijn heel blij dat jullie weer gauw thuis komen.

• 12 November 2004 - 16:08

Joop En Hennie:

Jammer dat er niet meer waren voor de Kiwi toer.Maar het weer was ook niet zo geweldig he.Zo een zeeleuwenkop daar schrik je echt wel van denk ik .Mooi dat je daar zo aan werk kunt komen als inbreker.Maar geniet nog van alles wat je op de terug reis kunt doen .Ons kleine kikkerlandje heeft ook wel zijn bekoringen.

Groetjes van Joop en Hennie

• 13 November 2004 - 11:28

Sonja En Gerben:

Hoi Erik-Jan en Fleur
    Het is hier momenteel stralend mooi weer in Nl en we hebben vanmorgen Sinterklaas verwelkomd!! Ja, ja. Geniet nog van al het moois om jullie heen en vooral nog even van elkaar!!!! Grtz.

• 14 November 2004 - 00:26

Ria Jansen:

Lieve avonturiers,het zijn geweldige verhalen en prachtige foto's.
    Ik begrijp dat de natuur daar steeds met je mee reist .
    Vanmiddag heb ik Sinterklaas gezien en heel veel Zwarte-pieten en dat heeft ook wel wat,binnenkort komt de Kerstman om de hoek kijken,dan zijn jullie terug.
    Vandaag heb ik de éérste hagel en sneeuwvlokken gezien,sterker nog ik liep er zelf in.
    Nog een fijne week en geniet nog van alle dingen.
    Hasta luego Ria

• 17 November 2004 - 14:39

Wim Schuiveling(neef Van Oom Mijndert!!!!:

Voor Oom Mijndert jullie berichten gezien en hij zal proberen bij hem in de buurt ook ze te kunnen gaan zien, alzo de foto"s en hij is er benieuwd hoe Fleur er nu uit ziet, dus als ze nog niet erop staat huppekee even een foto en oom Mijndert kanv straks Fleur en Erik-Jan bewonderen. Leuke berichten trouwens van jullie en veel plezier Opaaatje Wim Schuiveling.
    mijn e-mail is eventueel schuiveling-woiski@quicknet.nl Groetend.